Tuesday, January 18

QaRin=penDampiNG??....TemaN??

huhuhu....dah selase upenye ari ni....dah 3 minggu la kelas berlangsung dgN Jayenye!!!.......


macam bese..mcm sem lepas gak....kelas aku ari slase mmg sGT3 pack!!..kul LAPAN-EMPAT=EMPAT.....hahaha....sbnrnye nk ckp pukul 8pagi smpai kul 4 ptg..tu jew..yg membuatkn die jd sgt pack sbb ari ni sume subjek yg memerah Otak Ku yg xbpe padat ni kan.......so kesan die adelah skit kepale hotak laaa...........errrrrrrrr.........


nk cite gk la...pg2 da nmpak muke lec MT yg tutttt kan...aku no komen la pasal die..almaklumla FRESH graduate n still young n available...korunk byng sendiri la kn cmne ciri2 seorg lec laki cm tu kn...wewewewe....die mmg sgt penuh ilmu didada yep...sume die nk cite dlm kelas tu kot...sume die nk komplen2 kn....msuk je trus...ok sit on your grup.......huh!!penat btol la...bkn sume bende leh nk bincng dlm grup kn....sibok nk bincng nk dgr org present ckp g...fenin aku...bkn nk ckp pe la kn..xselese sgt...tu jerk.........ermmmmmm...pastu dah msuk CRE tutor dah cuak la plop tkut kne tnye....petang nye plak..kelas HT..sgt menarik yer...stu bab habis stu hari dgn 3 presentatation...lepas tu kan..lec duk bincng ngn forener tu nk dkt sejam stu hape aku xphm duk ckp pasal hape??plissss la wey...aku da pening ni..huwa3....aku pon duk pgg pensel nk 'hilite stabilo' aku jer la..tnde pe2 hok penting suda...example do by ur own ok...okey!!!!!!!!BIJAK3....dapt la input 45.33 percent kot...yg len lost!!!kne cri sendiri k...NOT FOUND!!!!!!!


ptgnye aku pon beriadah mententeramkan fikiran ngn men basikal with my beloved fren 4 ever n ever!!!!!! HANA la........spe g kn...toke SHAWeL kite...mcm mat kate kn......hahaha....SERONOK gak la.......esok pg lg eh!!!gegege.......ape aku melalut ni ek...xkene ngn tjuk la.........

aku nk share pasal pendamping manusia taw...br pas tgk cite pendamping malam...bru aku sedar kewujudan mende ni...ermmmm...


Qarin adalah jin yang dicipta oleh Allah sebagai pendamping atau kembar kepada setiap insan yang dilahirkan (manusia). Dia dikatakan sebagai "syaitan" kepada manusia itu. Setiap manusia yang dilahirkan ke dunia ini pasti ada qarin nya sendiri. Rasulullah s.a.w. tidak terkecuali. Cuma bezanya, qarin Rasulullah adalah muslim. Manakala yang lain-lainnya adalah kafir. Pada umumnya qarin kafir ini mendorong "dampingan"nya membuat kejahatan. Dia membisikkan was-was, melalaikan ibadah seperti solat, membaca al-Quran dan sebagainya. Malah ia bekerja sekuat tenaga untuk menghalang manusia dampingannya melakukan ibadah dan kebaikan.

Kewujudan qarin ialah untuk menggoda manusia, menampakkan hal-hal yang buruk dan hal-hal yang jahat-jahat seolah-olah baik pada anggapan manusia, lalu akhirnya manusia terpengaruh atau terpesong.Jin ini, menurut para alim ulama', bukanlah dari kalangan jin yang biasa. Jin ini tugasnya hanya untuk menyesatkan 'tuan'nya, yang didampingi dari awal kelahiran hingga kematian manusia tersebut. Ada juga qaul yang menyatakan bahawa jin ini dilahirkan bersama-sama kita, akan tetapi ianya tidak mati apabila kita meninggal dunia kerana hayat mereka dipanjangkan Allah, dan mereka hanya dimatikan menjelang hari Qiamat.

Qarin akan berpisah dengan "kembar"nya apabila manusia meninggal dunia. Roh manusia akan ditempatkan di alam barzakh, sedangkan qarin terus hidup kerana lazimnya umur jin adalah panjang. Walau bagaimanapun, apabila tiba hari akhirat nanti maka kedua-duanya akan dihadapkan ke hadapan Allah untuk diadili. 

Tetapi qarin akan berlepas tangan dan tidak bertanggungjawab atas kesesatan atau kederhakaan manusia 


Orang mati
"Sekiranya ada orang mendakwa mendapat mimpi tentang kehadiran seseorang yang telah meninggal dunia, itu sebenar adalah jelmaan qarin dan bukan roh si mati," ungkap Amran.
Merungkai salah tanggapan masyarakat Melayu khususnya mengenai roh, Amran menjelaskan bahawa tidak berlaku sama sekali pertemuan antara alam roh dan alam nyata.
Jelas Amran, roh manusia yang telah meninggal dunia tidak akan kembali bergaul dan berbual-bual seperti biasa dalam kehidupan harian manusia termasuk melalui mimpi.
Tambahnya, alam roh dan alam manusia yang nyata ini tidak akan bertembung sama sekali kerana terdapatnya alam barzakh yang menjadi pemisah.
"Justeru, tidak terjadi perkara roh naik atau turun pada waktu-waktu tertentu seperti yang dipercayai oleh kita selama ini.
"Apa yang kita lihat itu sebenarnya qarin," tegasnya.
Menjelaskan lebih lanjut, Amran berkata, terdapat perbezaan jelas antara syaitan, jin dan qarin.
"Jin ini ada daripada golongan kafir dan ada pula yang beriman.
"Dikategorikan dalam jin kufur atau kafir ialah nama seperti Ifrit, syaitan dan qarin," jelas Amran.
Mengaitkan antara jin dan amalan pemujaan oleh bomoh bahkan kaki ekor, Amran memberitahu, sudah menjadi sifat qarin untuk membuatkan manusia percaya terhadap perkara khurafat seperti itu.
Ungkapnya, apa yang berlaku ketika amalan menurun ialah bomoh menggunakan jin untuk memberitahunya apa yang sedang berlaku sahaja.
Kembar
"Bagi perkara-perkara yang lepas, bomoh tersebut mengetahuinya melalui qarin. Ini kerana qarin adalah satu-satunya makhluk yang paling akrab dengan manusia.
"Dia seperti menjadi kembar manusia dan kerana itulah qarin boleh memberitahu perkara lampau mengenai seseorang," kata Amran.
Bukan sekadar itu, keberkesanan amalan sihir yang menggunakan darah orang mati dibunuh juga berlaku atas 'campur tangan' qarin si mati.
Menyentuh mengenai gambaran qarin, Amran menjelaskan ia sesuatu yang di luar kemampuan manusia untuk menzahirkannya melalui pemikiran biasa.
Namun menurutnya, kemungkinan qarin menyerupai manusia kerana secara logiknya, ia umpama kembar manusia.
Qarin sentiasa berada di samping manusia. Kerana itu dia amat mengetahui hal-hal yang berkaitan dengan orang berkenaan.
"Qarin tidak seperti jin atau syaitan lain yang menjelma sebagai haiwan atau pokok kerana ia secara harfiahnya adalah pendamping manusia," kata Amran.
Apa yang jelas, kewujudan qarin sama seperti jin dan syaitan lain iaitu berusaha untuk menyesatkan manusia sehinggalah manusia itu meninggal dunia, barulah qarin ini akan terpisah dengan manusia.
Hal ini turut ditegaskan dalam hadis Riwayat Ahmad dan Muslim bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: "Setiap kamu ada qarin daripada golongan jin dan juga qarin golongan bangsa malaikat.
"Mereka bertanya: "Engkau juga ya Rasulullah." Sabda baginda: "Ya aku juga ada, tetapi Allah telah membantu aku sehingga qarin itu dapat aku Islamkan dan hanya menyuruh aku dalam hal kebajikan."
wallaualam.....=))




No comments:

Post a Comment